Mitä sisällöntuottaminen on?

Bloggaaminen, tubettaminen, instagrammaaminen, snäppääminen ja muu somettaminen on valtaosalle sisällöntuottajia harrastus. Sisältöjä tuotetaan omalle kanavalle oman työn ohessa rakkaudesta omaa lajiaan kohtaan; kelloon ja muuhun vapaa-aikaan tuijottamatta. Tarinankerronnallisesti jouhevat, mielenkiintoiset, visuaalisesti taidokkaat ja usein aika henkilökohtaisetkin sisällöt vastaavat ammattilaisten kädenjälkiä. Siksi sisällöntuottajien tarinat vetoavat suuriin lukija- ja seuraajajoukkoihin. Eikä seuraaminen ole yksinomaan nuorten juttu. Moni blogi ja tubekanava on saavuttaa tänä päivänä viikossa enemmän lukijoita ja katselijoita kuin moni pieni tai keskisuuri mediakanava ikään. Syy on yksinkertainen. Laadun lisäksi sisällöntuottajien toiminta on yhtä säännöllistä kuin medioissa. Seuraajia kiinnostaa, mitä sisällöntuottajalle kuuluu. Aktiivisen vuorovaikutuksen ja vastavuoroisuuden ansiosta sisällöntuottajan ja seuraajien välille muodostuu ainutlaatuinen suhde, ja oman suosikkikanavan kuulumiset kiinnostavat yhä enemmän. Seuraajat alkavat luottaa sisällöntuottajaan.

Tämä on herättänyt nyt myös yritysten mielenkiinnon. Vaikuttajamarkkinointi sisällöntuottajien edustamien kanavien kautta kasvaa Suomessa yhtenä markkinoinnin muotona lähitulevaisuudessa.

Mitä vaikuttajamarkkinointi on?

Vaikuttajamarkkinointi on tehokas ja yksinkertainen tapa tavoittaa yrityksen kannalta tärkeät ja keskeiset kohderyhmät ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja kulutuskäyttäytymiseensä. Vaikuttajamarkkinointi soveltuu paitsi valtakunnalliseen mainontaan myös erinomaisesti paikallisesti toteutettavaksi. Mitä tunnetumpi persoona, kasvo tai brändi sisällöntuottaja omalla alallaan tai alueellaan on, sitä jouhevammin viestit seuraajien joukossa vastaanotetaan.

Mihin vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu?

Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu ulkopuolisen mielipiteeseen. Olemassa on useita selvityksiä siitä, kuinka toisen antamia suosituksia pidetään perinteistä mediamainontaa ja yrityksen omaa markkinointia luotettavampana. Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys ostaa tilaa sisällöntuottajan kanavasta, mutta se ei sanele sisällöntuottajan sanoja tai viestiä. Vaikuttajamarkkinointi perustuu yrityksen ja sisällöntuottajan väliseen luottamukseen, arvostukseen ja avoimuuteen. Yrityksen kannalta paras lopputulos saavutetaan pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä sekä ennakkoluulottomalla asenteella.

Kiinnostuitko?

Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista ja sen harjoittamisesta sekä vinkit ensiaskelien ottamiseen valtakunnallisen vaikuttajamarkkinointiyhteisön PING Helsingin verkkosivuilta. Tai käänny  Keski-Uudenmaan blogien eli KUBLOn puoleen osoitteeseen info@kublo.fi. Autamme sinua mielellämme. KUBLOn perustajajäsenet Rouva Sana ja Muinainen ovat sisällöntuottamisen ja sisältömarkkinoinnin ammattilaisia Keski-Uudellamaalla. Rouva Sana on myös PING Helsingin Ambassador, vaikuttajamarkkinoinnin lähettiläs.