Posted by on 11.4.2018

Mitä autotallille kuuluu?
Havahduin tässä kevään korvalla, etten ole avannut suutani autotallin tämän hetken tilanteesta eli lähinnä siitä missä sen valmiusasteen kanssa mennään. Hankaluuksia on ollut, mutta on siellä edistystäkin tapahtunut. Käytetään tämä teksti siis autotallin rakentamisen tilannepäivitykseen!Autotallin havainnekuvaMehän tehtiin sikäli hiukan erikoinen ratkaisu autotallin rakentamistavan kanssa. Päätettiin lähes lennosta, että rakennetaan 100 neliön autotalli, autokatoksella, samaan sysäykseen talon kanssa. Piirrettiin paperille millainen autotalli tarvitaan ja laitettiin tilaus vetämään.Pohdinnan alla oli, millainen hirsipaksuus olisi meidän autotalliin kaikken sopivin. Taloon valittiin hiukan paksumpi 230 mm hirsi, mutta oli selvää ettei talli tulisi yhtä paksusta hirrestä. Vaihtoehtoina meillä oli Perus omakotitalon hirsi, jolloin ei tarvitse lisäeristystä. Ohut hirsi lisäeristyksen kanssa Runkorakenteinen autotalli hirsipaneloinnilla. Jokin hätiköity päätös tuli tehtyä ja valittiin talliin 88 mm hirsi ja päätettiin tehdä siihen 150mm lisäeritys. Näin tallista tulisi todella lämmin ja vähän energiaa kuluttava rakennus. Emme kuitenkaan ajatelleet, kuinka suuri homma lisäerityksen teossa olisi. Onko kenellekään käynyt samalla tavalla, että rakentamisen alkumetreillä sitä ajattelee tekevänsä kaikki mahdolliset hommat samalla ja sitten huomaakin, ettei suunnitelma ollut niin täydellinen..?Jälkikäteen ajateltuna en enää (itseni puolesta voin ainakin puhua) valitsisi kyseistä ratkaisua. Lopputulos tulee varmasti olemaan hyvä. Siitä ei ole epäilystä. Mutta todella paljon helpommalla olisi päästy, kun olisi suosiolla tehty tallikin esim 134 tai 202 mm paksulla hirrellä, niin olisi säästynyt monelta säädöltä. Hartiapankkirakentajana tulee joskus sorruttua oman työpanoksen aliarviointiin, eli koska se on ns.ilmaista työtä niin kyllähän sitä jonkun säästön eteen tekee sitten viikkotolkulla enempi töitä… Runkorakenteinenkin talli olisi ajallisesti varmaan valmistunut nopeammin…Lisäeristämisen takia jouduttiin tietysti laittamaan kipsilevyt seiniin (hirsi itsessään on hyvinkin paloturvallinen!!), päätettiin vielä laittaa tuplalevytys. Ja luonnollisesti autotallin kattoon tulee aina kaksinkertainen kipsilevy. Tosiaan, kun neliöitä talliin mahtuu 100 niin kaiken tämän ylimääräisen homman piipertely on ottanut oman aikansa. Aikaa siihen tulee menemään vielä tulevaisuudessakin!Tälllä hetkellä seinät on levytetty kahteen kerrokseen. Voin kertoa, ettei ollut riemulla rajaa, kun saatiin viimeinenkin levy seinään! Jotenkin autotallin…
Source: Räntsi

Posted in: Räntsi