Posted by on 12.4.2018

Juoksukengät, salikengät, pelikengät, työkengät, kengät…
Aihe nousi mieleeni, kun sain rasitusvamman jalkaani. Ja luultavin syy vamman syntyyn on vanhat lenkkikenkäni, joista jousto, tuki ja oikeastaan kaikki hyvät ominaisuudet olivat jo hävinnyt. Yritän kirjoitella asiasta, niin että mahdollisimman moni ymmärtäisi.Jalat ovat yhdet tärkeimmistä työkaluistamme, joten niistä kannattaa pitää huolta. Huonoilla kenkillä voit saada paljon kremppaa aikaiseksi, mm. Selkä, lonkka, nilkka ja polvivammat. Ja kun mietitään, että kehomme on kokonaisuus, niin esimerkiksi lonkan vamma voi aihettaa lisä ongelmia esimerkiksi selkään ja sietä taas hartioihin ja pian huomaat olevasi ison avun tarpeessa.Juoksijat ovat hyvinkin valveutuneita usein kenkiensä osalta, varsinkin ne juoksijat, jotka juoksevat pitkiä matkoja ja usein. Välillä on toki tullut vastaan juoksijoita joilla ei ole mitään hajua minkälaisilla kenkillä juoksee.Kuva: TÄÄLTÄMitä enemmän teet jotain asiaa jaloillasi, sitä tärkeämmäksi oikeanlaiset kengät nousevat. Työkengät ovat yksi tärkeämmistä varsinkin seisomatyöläisille. Myös treenikengät ovat tärkeät. Treenaat sitten salilla, ryhmäliikunnoissa, lenkkipolulla tai pelikentällä. Jokaiseen lajiin ja tekemiseen on suunniteltu oma kenkä. On vapaa-ajan kenkiä, juoksukenkiä, painonnostokenkiä, sisäpelikenkiä, piikkareita, nappiksia, crossfit kenkiä, rantasandaaleita, kumisaappaita, vaelluskenkiä. On vettä pitäviä, hengittäviä, tukevia, ei niin tukevia, paljasjalkakenkiä ja sitten se hankalin pronaatiotuellisia ja neutraaleita kenkiä. Ylipronaatiossa nilkka kääntyy liikaa sisäänpäin ja alipronaatiossa nilkka ei käänny ollenkaan tai kääntyy vain vähän sisäänpäin.Neutraali kenkä sopii normaalille askellukselle ja alipronatoivalle (supinoivalle) jalalle. Pronaatiotuellisia suositellaan ylipronaatioon. Tämä on karkea jako. Aina kannattaa testa oma askellus ja konsultoida asiantuntiaa. Vääränlaiset kengät altistaa erilaisille kiputiloille. Kun ostat kenkää, mieti, mihin tarkoitukseen kenkä on tulossa. Ota huomioon oma painosi, millaisella alustalla kenkää käytät ja minkälainen on oma jalkasi mm. lesti. Askelluksen selvittäminen onnistuu esimerkiksi useissa urheiluliikkeissä. Pystyt kuitenkin selvittämään askelluksesta jo paljon kotikonsten. Juoksiessa askellus voi kuitenkin muuttua jonkin verran verrattuna kävelyaskeleeseen.Esimerkiksi: Maalaa jalkapohja kokonaan vesivärillä tai sormivärillä. Astu valkoisen paperin päälle ja katso minkälainen jälki jää paperille.Kuva TÄÄLTÄVasemmalla: ns. Lättäjalka, matala holvikaari, YlipronaatioKeskellä: Korkea holvikaari, Supinoiva, AlipronaatioOikealla: Neutraali, normaaliVaimennettu kenkä sopii pidemmille matkoille ja varsinkin…
Source: Mieletön unelma